Vattentemperaturer som lockade till många bad vid vår fina badplats. Båtägarna fick tillfälle att tillbringa många timmar ute i vår vackra skärgård.
Två försök till förändringar inom tomtföreningen togs upp vid ordinarie
stämma. Dels införandet av en utlåningspool av sällananvändningsutrustningar –
t.ex: långa stegar, högtrycksspruta, stångsåg, vält och en del andra förslag.
Initiativet togs väl emot, men då det inte gick att få fram någon som
kunde tänka sig, mot viss ersättning, ställa upp på uppdraget att sköta utlämning
och ta tillbaks utlånad utrustning. Därutöver även att sköta underhåll vid behov.
Då vi inte lyckades få någon/några att åtaga sig uppdraget kunde projektet aldrig sjösättas.
Vidare föreslogs att de som inte kunde närvara vid någon av årets städdagar skulle kunna arbeta av den tiden under året vid tillfälle som passade bättre. Då tiden med att ta fram arbete, förbereda och ev inköp av material och anvisning av arbetsuppgifterna tog så lång tid att det inte är realistiskt att fortsätta med detta experiment.
Detta innebär således att fr.o.m.2015 så återgår städaktiviteten till det gamla systemet med att en från varje fastighet måste vara närvarande vid ett av de beslutade städdagarna. I de fall någon inte kan närvara så utgår en avgift såsom tidigare.
Det återkommande problemet med felaktiga utdelningar av post har nu förhoppningsvis undanröjts. Detta tack vare en fin ideell insats av
boende på Knuvenvägen. I samband med detta arbete omplacerades samtliga brevlådor på Rådmaringen så att de numer sitter i nummerordning. Detta arbete utfördes under ledning av Stefan Lindström. Samtliga materialkostnader betalades av tomtföreningen.
Norrtäljes besked om den nu gällande tidplanen för framdragning av kommunalt VA till vårt område innebar att VA-föreningens interimsstyrelse beslöt att återbetala medlemmarnas insatte pengar i projektet. Tidplanen pekade på att det kommer att dröja 10- 15 år minst innan utbyggnaden kan vara klar för att få en anslutningspunkt anvisad vårt område.
Inbetalt belopp minus kostnader för informationsmöten och vissa administrativa kostnader har nu utbetalts till samtliga anslutna medlemmar.
Som avslutning finns det ett antal medlemmar som måste harangeras extra för sina insatser till föreningens bästa. PO Jansson, Håkan Melin, Reijo Lustig och Bertil Lövenhamn – för övergripande skötsel av skog och grönområden, samt förberedelser och planering av städdagarna. Stefan Lindström och Peter Nilsson materialförvaltare och skötsel dansbana med förråd och föreningslokal, pumphus och badplats. Mikael Kellermann, Torbjörn Bengtzon, Robert Strååt, Håkan Hellgren,
för skötsel våra olika grönområden.
Grannsamverkansgruppen har bestått av Eva Christiansson, Yngve Carlsson
och Arne Johansson.
Avslutningsvis också ett stort tack till alla styrelseledamöterna som ställer upp
på ett engagerat och bra sätt för föreningens bästa.
Hälsningar och hopp om ett bra 2015 för oss alla
Lars-Gunnar Börjesson
Ordförande