I april 2019 genomfördes godkända tester av VA-ledningar och tillhörande anläggningar. Därefter har fastighetsägaren haft möjlighet att koppla på sina tomter till ledningsnätet. Denna sida uppdateras inte med aktuell information för närvarande och kommer på sikt försvinna då projektet avslutas. För frågor hänvisas till VA-samfällighetens styrelse.
Som vi beskriver nedan så är den uppdaterade tidplanen för vatten på området slutet av vecka 30, dvs en veckas fördröjning från den senaste uppdateringen. Vi diskuterar löpande med Topas kring utmaningar och status i de olika delmomenten och pushar för att projektet ska skyndas på med bibehållen kvalitet. Den senaste veckan har arbetet fortsatt med justeringar samt fyllning av ledningsnätet inför provtryckning. Här kommer en uppdaterad status med estimerad tidplan.
Hälsningar VA-styrelsen Här finner ni presentationer från Rådmaknuvens VA-samfällighets årsmöte som genomfördes den 19 maj. I dessa versioner av mötespresentationen samt protokoll har vi lyft bort de ekonomiska delarna. Dessa återfinns i de versioner som vi skickat ut till alla medlemmar per mail. Vänliga hälsningar VA- styrelsen ![]()
![]()
Projektet med modernisering av föreningens vattennät går enligt plan.
Detta innebär att vi som ett delmål beräknas kunna erbjuda alla fastigheter vatten fram till tomtgräns till midsommar. Rent praktiskt sker därifrån en uppkoppling per slang (varje fastighetsägare ansvarar själv). Hand i hand med detta sker en nybyggnation/restaurering av våra båda pumphus i syfte att leva upp till kraven på vattenkvalitet Med vänlig hälsning, Styrelsen Lördag 17 mars kl 10-12 hölls ett informationsmöte om VA-projektet i Rådmansö bygdegård i Gräddö. Mötet hölls av styrelsen för VA-samfälligheten med hjälp av representanter från Topas samt från Nora entreprenad. Här finns presentationen som visades på mötet. ![]()
Här finns presentationen som visades på informationsmötet den 14 januari. ![]()
Här kommer en uppdatering kring våra kommande projekt rörande ledningsnät för vatten och avlopp med tillhörande reningsverk samt projektet för uppdaterad av vår vattenhantering. Jag vill för tydlighetens skull påminna om att det är 2 separata projekt:
I informationen nedan kommer framförallt del 1 hanteras men i den näst sista punkten berörs även del 2.
Som alltid, hör av er till VA-styrelsen vid frågor. Gott nytt år och vi ses den 14e januari! Mvh Anders Freijs, Joar af Ekenstam, Andreas Lindberg Som bekant så bildar vi just nu en samfällighet för att bygga ett eget Vatten-och Avloppssystem i området. Arbetet kring projektet går nu in i en viktig fas med bland annat planering och hantering av entreprenörer, finansiering och information till alla medlemmar. Ambitionen är som tidigare informerats, att vi ska börja gräva för det nya ledningsnätet under den sena delen av vintern. I samband med förrättningsmötet i Gräddö den 6e oktober, bildades en styrelse för vår nya VA-samfällighet som fick namnet Rådmaknuvens VA samfällighet. Den styrelsen ska bestå av 3-5 ledamöter och minst en suppleant. Hittills är vi endast två personer i styrelsen och det vill vi såklart ändra på. Vi behöver er som kan engagera er för områdets bästa och som kan tänka sig att lägga 3-5 timmar per månad på arbete i styrelse och i diskussioner med medlemmar. Styrelsearbetet kommer vara viktigt för hela vårt område och är även mycket utvecklande och givande för de personer som är med. Vårt fokus just nu är att få in 2-3 ledamöter och du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av styrelsearbete. Det viktigast är att du vill engagera dig och är intresserad av att bidra för att driva vårt VA-arbete framåt. Har du något speciellt kunnande inom information eller ekonomi så är det extra bra men som sagt inte alls avgörande.
Vi ser att fler behöver engagera sig på vårt gemensamma område för att vi ska kunna ha den bästa möjliga upplevelsen både i närtid och i framtiden på Rådmanby tomtförenings område. Du kan börja bidra och engagera dig redan idag! Hör av dig till Anders Freijs på anders.freijs@outlook.com eller på 0702-395905. Vi har under sommaren arbetat vidare med projektet och stora delar börjar nu falla på plats. Vi har blivit tilldelade en handläggare på Lantmäteriet vilket innebär att vårt arbete med att etablera en samfällighet för vårt VA-projekt. Vår handläggare kommer kalla alla medlemmar i VA-samfälligheten till ett informationsmöte där han beskriver samfälligheten och vad den innebär. Detta ser ut att bli under oktober månad vilket är enligt tidplan. Vidare så sätter vi nu detaljerna kring ledningsnät, reningsverk och koordinering med vårt dricksvatten på området. Detta gör vi i samarbete med vår entreprenör Topas och deras underleverantörer. Vi kommer även titta på alternativ för arbetet på de enskilda tomterna, dvs var ska anslutningen vara, alternativ för grävarbete och rörläggning på de enskilda tomterna. Allt för att vi ska göra det enkelt för alla att ansluta till vatten och avlopp vid tomtgränsen så snart man vill.
Vi kommer informera mer vid städ- och röjdagen den 28e. Nu när sommaren börjar gå mot sitt slut vill vi från styrelsen ge en uppdatering kring hur det står till med områdets sommarvatten. Som informerats om tidigare så är kraven på vårt vatten mycket höga vad gäller kvaliteten och dessa krav ökar hela tiden från kommunen. Vår vattenhantering bedöms enligt lagen om hantering av livsmedel då vi tar upp stora volymer vatten till ett stort antal användare. Nivån kring hantering av livsmedel ställer höga krav på rutiner, anläggningar, dokumentation, tester, etc vilket allt genomförs och drivs av våra eminenta vattenfogdar. Vi har under sommaren genomfört en rad tester på vattnets kvalitet både vid pumphusen och ute på ledningsnätet och hos användare. Vi har kunnat konstatera att vi just nu håller oss under gränsvärdena för kommunens krav på livsmedelshantering vilket är bra. Detta har inneburit att vi har kunnat nyttja vårt sommarvatten under hela sommaren utan problem och att våra åtgärder under vinterhalvåret 2016/2017 gav önskad effekt. Vi vill också passa på att tacka alla på området för att ni hörsammat vår önskan om återhållsamhet gällande vattenuttag vilket bidrar till en bra kvalitet och kvantitet.
Vad händer framåt? För er som minns förra sommaren så kommer ni säkert ihåg att vårt vatten bedömdes otjänligt som dricksvatten under en stor del av sommaren, vilket var olyckligt och besvärligt för oss alla. Det vi konstaterat, och behöver inse, är att vår utrustning, pumphus, filtrering, ledningsnät etc är upp emot 50 år gammal vilket innebär att det går på övertid. Vi når just nu inte upp till de krav som kommunen ställer på oss i form av proaktivt arbete med filtrering för att få ner värdena i vårt vatten mot noll och vi når inte heller upp till kraven på fysiska miljöer där vattnet hanteras, dvs våra 2 pumphus på området. På grund av att vi ser att vår nuvarande hantering är åldrad och i det närmaste uttjänt så har vi i styrelsen beslutat att proaktivt bygga om vår vattenhantering för att säkra kvalitet och kvantitet för många år framåt. Vi kommer uppdatera all hantering av det råvatten som kommer ur våra båda borrhål till moderna pumphus med ny styrning, rening, vattenackumulering samt skötsel. Vad vi samtidigt konstaterar är att kvantiteten vi får ur våra nuvarande borrhål räcker till våra framtida behov vilket är glädjande och innebär att vi just nu inte ser ett behov av ytterligare ett borrhål. Genom att bygga ny vattenanläggning på området skapar vi de bästa möjliga förutsättningarna för att ge alla fastighetsägare hög kvalitet på vattnet vi använder och även att undvika otjänlig kvalitet som vi såg sommaren 2016. Vi tittar nu på detaljer kring hur detta projekt kommer se ut med fysisk placering, vilken filtrering som krävs, lednings-byggande och självklart koordinering med det kommande Avloppsprojektet. Dock vill vi vara tydliga med att förnyelsen av hanteringen av områdets vatten genomförs fristående från projektet kring avloppshantering och skulle behövt genomföras även om inte avloppsprojektet genomfördes. Vi kommer informera mer på det extra insatta årsmöte som vi har kallat till, och som äger rum i samband med städ- och röjdagen lördagen den 28 oktober 2017 kl 11.30 på dansbanan. Mvh Styrelsen |
|