Rådmanby tomtförening
  • Startsida
  • Om föreningen
  • Trivselregler
  • Vatten och avlopp
  • Kontakta styrelsen
  • Föreningsdokument
  • Arkiv föreningsnyheter tom augusti 2020
  • Arkiv VA-projektinfo

VA-projektet

14/7/2019

0 Kommentarer

 
I april 2019 genomfördes godkända tester av VA-ledningar och tillhörande anläggningar. Därefter har fastighetsägaren haft möjlighet att koppla på sina tomter till ledningsnätet. Denna sida uppdateras inte med aktuell information för närvarande och kommer på sikt försvinna då projektet avslutas. För frågor hänvisas till VA-samfällighetens styrelse.
0 Kommentarer

Status och uppdaterad tidplan

20/7/2018

0 Kommentarer

 
Som vi beskriver nedan så är den uppdaterade tidplanen för vatten på området slutet av vecka 30, dvs en veckas fördröjning från den senaste uppdateringen. Vi diskuterar löpande med Topas kring utmaningar och status i de olika delmomenten och pushar för att projektet ska skyndas på med bibehållen kvalitet. Den senaste veckan har arbetet fortsatt med justeringar samt fyllning av ledningsnätet inför provtryckning. Här kommer en uppdaterad status med estimerad tidplan.
 
  1. Tillgång till vatten: 
    1. Provtryckning av ledningsnätet pågår 17-20 juli. Då trycksätts ledningsnätet för att kolla efter läckor.
    2. Om läckor upptäcks kommer dessa åtgärdas omgående av Nora.
    3. När nätet klarar trycktestet skall även ett vattenprov tas och analys och resultat tar ca 1 vecka att få.
    4. Om ovan moment går ok är estimerad tid för driftsättning av vattennätet just nu slutet vecka 30.
 
  1. Avlopp: 
    1. Reningsverket är på plats nu, det är vattenfyllt och det är i stort sett övertäckt.
    2. Teknikhuset. Topas bygger teknikhuset just nu och kommer slutföra bygget vecka 29.
    3. Efter huset är klart kommer man fylla på med de kemikalier som behövs för reningsverk och driftstarta teknikhus och reningsverk.
    4. Om ovan moment går ok är driftsättning av avloppsnätet estimerat just nu till vecka 30.
 
  1. Återställande:
    1. Under de kommande veckorna då provtryckning, läcksökning och korrigeringar pågår, kommer även återställningsarbete utföras
    2. Jag har fått information från en del av er kring serviser som inte ligger rätt eller är anlagda korrekt. Jag har förmedlat informationen från de jag hört från samt även informarat
    3. Topas och Nora kommer tillsammans med Andreas Lindberg från VA-styrelsen gå igenom titta på samtliga serviser och anteckna vilka som behöver justeras.
    4. Kortsiktigt kommer återställningsarbetet prioritera att alla har access till sina infarter, bra serviser, säkra vägar på området och att det inte finns farligt material på området.
    5. Efter det kommer diken börja återställas samt infarter som inte är korrekta etc
    6. Långsiktigt är ambitionen med återställanden av diken etc att de ska bli lika bra eller bättre än tidigare, vägarna bra, infarter bra. Såklart inget vi släpper fokus på och vi kommer under slutbesiktningen få med en rad punkter kring återställandet.
    7. Estimerad tid för fullständigt återställt på området är augusti/september.

Hälsningar VA-styrelsen
0 Kommentarer

Protokoll och presentation från årsmötet

3/6/2018

0 Kommentarer

 
Här finner ni presentationer från Rådmaknuvens VA-samfällighets årsmöte som genomfördes den 19 maj. I dessa versioner av mötespresentationen samt protokoll har vi lyft bort de ekonomiska delarna. Dessa återfinns i de versioner som vi skickat ut till alla medlemmar per mail. 
 
Vänliga hälsningar
VA- styrelsen
protokoll_årsmöte_va_samfällighet_20180519_web_version.pdf
File Size: 654 kb
File Type: pdf
Hämta fil

rådmaknuven_va_samfällighet_infomöte_19e_maj_för_web.pdf
File Size: 371 kb
File Type: pdf
Hämta fil

0 Kommentarer

Plan för vattentillgång

22/4/2018

1 Kommentar

 
Projektet med modernisering av föreningens vattennät går enligt plan.
Detta innebär att vi som ett delmål beräknas kunna erbjuda alla fastigheter vatten fram till tomtgräns till midsommar.
Rent praktiskt sker därifrån en uppkoppling per slang (varje fastighetsägare ansvarar själv).
Hand i hand med detta sker en nybyggnation/restaurering av våra båda pumphus i syfte att leva upp till kraven på vattenkvalitet


Med vänlig hälsning, 
Styrelsen
1 Kommentar

Informationsmöte 17 mars

3/4/2018

0 Kommentarer

 
Lördag 17 mars kl 10-12 hölls ett informationsmöte om VA-projektet i Rådmansö bygdegård i Gräddö. Mötet hölls av styrelsen för VA-samfälligheten med hjälp av representanter från Topas samt från Nora entreprenad. Här finns presentationen som visades på mötet.

rådmaknuven_va_samfällighet_infomöte_17e_mars_för_webb.pdf
File Size: 1504 kb
File Type: pdf
Hämta fil

0 Kommentarer

Presentationen från mötet 14 jan

29/1/2018

0 Kommentarer

 
Här finns presentationen som visades på informationsmötet den 14 januari. 
radmaknuven_va_samfallighe_t_infomöte_14e_januari.pdf
File Size: 754 kb
File Type: pdf
Hämta fil

0 Kommentarer

Status VA-projektet december 2017

27/12/2017

0 Kommentarer

 
Här kommer en uppdatering kring våra kommande projekt rörande ledningsnät för vatten och avlopp med tillhörande reningsverk samt projektet för uppdaterad av vår vattenhantering. Jag vill för tydlighetens skull påminna om att det är 2 separata projekt:
 
  1. Ledningsnät för vatten och avlopp med tillhörande reningsverk är primärt kopplat till den nybildade VA samfällighetens (Rådmaknuven VA Samfällighet) medlemmar.
  2. Uppdaterad vattenhantering med nya pumphus, filtrering etc, är kopplat till Tomtföreningens samtliga medlemmar.
 
I informationen nedan kommer framförallt del 1 hanteras men i den näst sista punkten berörs även del 2.
 
  • Bildande av Rådmaknuvens VA samfällighet: Per den 25e november löpte tiden för överklagan ut för godkännandet av vår VA-samfällighet som då vann laga kraft och bildades formellt. Tack till alla deltagande fastighetsägare på Rådmaringen för förtroendet så att vårt bildande har kunnat gå igenom. Med skapandet av samfälligheten har vi nu möjlighet att fullfölja projektet med byggandet av ett avlopps- och vattennät samt ett reningsverk.   
 
  • Styrelse och ytterligare styrelsemedlemmar: Idag är vi 3 personer i styrelsen för Rådmaknuvens VA samfällighet. Det är Anders Freijs, Joar af Ekenstam och Andreas Lindberg. I tillägg till det så är Jan Elmberg från Tomtföreningens styrelse aktiv i arbetet kring banker också. Den gruppen driver det pågående arbetet med att sjösätta projektet och kommer driva det en period till. Vi kommer under våren välja in fler ledamöter löpande och jag fick vid senaste mötet intresseanmälningar från medlemmar på området. Tack för det och jag kommer kontakta er när vi ser att det är läge att utöka gruppen i styrelsen. Vi kommer även hålla ordinarie årsmöte under maj månad.
 
  • Beslut fattat och kontrakt skrivet. Per i fredags den 15e december signerade vi kontraktet för projektet. Totalentreprenör av projektet är som informerat tidigare företaget Topas och de underkontrakterar sedan en gräv- och rörläggningsfirma som heter Nora Entreprenad. Topas & Nora är även de företag som har uppdragen i våra grannområden Hummelsvik och Nabbo.
 
  • Projektstyrning: Styrelsens mål med det kommande projektet är att det ska löpa så problemfritt som möjligt. I styrelsen finns som nämnts ovan Andreas Lindberg (RR9) som har erfarenhet av ledning av infrastrukturprojekt och kommer vara delaktig i styrning och kontroll av vårt kommande projekt. Vi är dock inte själva fullt ut rustade för att utan professionellt stöd hantera detta. Vi anlitar därför företaget Tyréns som kommer hjälpa oss med projektstyrning och avstämningar gentemot vår entreprenör Topas. Tyréns är ett företag som normalt projektleder stora infrastrukturprojekt och de kommer vara en viktig del i samarbetet med Topas och i säkerställandet av kvalitet, dokumentation, följande av tidplan, rapportering etc.
 
  • Projektarbete och projekttid: Projektet är planerat att starta 4e veckan i januari och löptiden är planerad fram till andra veckan i juni. Det innebär att vi kommer gå in i sommarvattentider och vi tittar på hur vi ska hantera detta. Dock beräknas vi vara klara till midsommar vilket är då de flesta av oss börjar vara på området.
 
  • Kostnad för projektet och pris per fastighet: Kostnaden för projektet och betalningsplan kommer vi presentera i detalj vid det kommande informationsmötet. Här är dock vårt nuvarande estimat: Grundpriset är 176.250 vilket är en höjning med ca 9.000 från den absolut första offert vi fick i juni 2016. Sedan denna ursprungliga offert har priserna på framförallt rören ökat kraftigt och vi har fått arbeta mycket med att hålla prisökningen begränsad till de 9000 vilket är ca 5%. I tillägg till grundpriset tillkommer kostnad för projektstyrning från Tyréns, kostnader för bildandet av Samfälligheten, kostnader för bygglov och miljötillstånd från kommunen, etablering av nya elabonnemang och platser för eluttag samt en estimerad kostnad för tillägg i arbetet från vår grävfirma, tex spräckning av berg, trädfällning, deponi etc. Med detta estimerar vi just nu att priset kommer ligga på ca 197.000-199.000 per fastighet. För de enskilda fastigheterna tillkommer pump på den egna tomten som kostar ca 30.000 plus rör och rördragning på de individuella tomterna. Efter driftsättning kommer vi även ha kostnader för drift och underhåll löpande för reningsverk och för ledningsnät samt löpande debitering för vattenuttag per fastighet.
 
  • Faktura från Lantmäteriet – Jag tror att alla har fått en eller två fakturor från Lantmäteriet i förra veckan. Vi hade förväntat oss att den kostnaden skulle gå till samfälligheten som sedan skulle ta med den i den totala kostnaden men den gick till alla fastighetsägare på området. Den hanterar ni som vilken annan faktura/räkning som helst.  
 
  • Banker och lån: Vi har nu kontakt med 3 banker för att diskutera lån och villkor. Dessa är Roslagens Sparbank, Svenska Handelsbanken och SEB. Vi har för avsikt att välja bank-partner i början av januari för att ha finansiering klar till projektets start i slutet av januari. 
 
  • Betalningsalternativ för medlemmar: Som presenterats under årsmötet så kommer vi i grunden att erbjuda 2 betalningsalternativ. Dessa är att antingen betala hela sin del direkt eller att betala av löpande under anläggningens avskrivningstid. Som ni vet så är lånet kopplat till fastigheten och inte till personer och således kommer nya ägare ta över betalningsansvaret vid eventuell försäljning. Vi ser gärna att de som vill betala in hela sin andel direkt hör av sig så vi får med det i vår löpande ekonomiska planering och hantering. Det kommer även att ges tillfälle att betala av hela beloppet vid senare tillfälle.
 
  • Fiber i samband med grävning och rörläggning: Styrelsen har informerat IP Only och deras underleverantör om tidplanen för VA projektet. Vi har även sammanfört ansvariga entreprenörer för VA och fiber i syfte att effektivisera arbetet samt att minimera byggtrafiken i området. Styrelsen har regelbunden kontakt med Vägföreningen för att alla parter ska vara uppdaterade.
 
  • Tomtföreningens uppgradering av Pumphus och vattenhantering: Samtidigt som vi går igång med vatten- och avloppsnät och reningsverk så arbetar vi med att slutföra arbetet med ett förslag för att förnya områdets vattenhantering med uppgradering av våra pumphus inklusive filtrering, ackumulering med mera. Projektets bakgrund presenterades på senaste årsmötet och är i stort för att säkra kvalitet och kvantitet av vårt dricksvatten på området och för att vi ska uppfylla de krav som ställs på oss under lagen för hantering av livsmedel. Detta projekt är separat från projektet kring ledningsnät för vatten och avlopp samt reningsverk. Det beskrevs under årsmötet och även den kommande höjningen av årsavgiften i samband med denna uppgradering som fattades beslut om. 
 
  • Informationsmöte: Vi kallar alla till möte söndagen den 14e januari klockan 10-12 på Bygdegården i Gräddö. Då kommer vi ha med oss vår entreprenör Topas och möjligen även en representant från grävföretaget Nora entreprenad. Vi kommer gå igenom tidplan för projektet, praktiska delar för området under projektet, hur vi ska välja plats för anslutning per fastighet och annan information. Vi kommer även presentera betalningsmodellen för er och även försöka besvara frågor som finns.
 
Som alltid, hör av er till VA-styrelsen vid frågor. Gott nytt år och vi ses den 14e januari!
 
Mvh
Anders Freijs, Joar af Ekenstam, Andreas Lindberg
0 Kommentarer

Styrelseledamöter till VA-styrelse sökes

16/10/2017

0 Kommentarer

 
Som bekant så bildar vi just nu en samfällighet för att bygga ett eget Vatten-och Avloppssystem i området. Arbetet kring projektet går nu in i en viktig fas med bland annat planering och hantering av entreprenörer, finansiering och information till alla medlemmar. Ambitionen är som tidigare informerats, att vi ska börja gräva för det nya ledningsnätet under den sena delen av vintern. I samband med förrättningsmötet i Gräddö den 6e oktober, bildades en styrelse för vår nya VA-samfällighet som fick namnet Rådmaknuvens VA samfällighet. Den styrelsen ska bestå av 3-5 ledamöter och minst en suppleant. Hittills är vi endast två personer i styrelsen och det vill vi såklart ändra på. Vi behöver er som kan engagera er för områdets bästa och som kan tänka sig att lägga 3-5 timmar per månad på arbete i styrelse och i diskussioner med medlemmar. Styrelsearbetet kommer vara viktigt för hela vårt område och är även mycket utvecklande och givande för de personer som är med. Vårt fokus just nu är att få in 2-3 ledamöter och du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av styrelsearbete. Det viktigast är att du vill engagera dig och är intresserad av att bidra för att driva vårt VA-arbete framåt. Har du något speciellt kunnande inom information eller ekonomi så är det extra bra men som sagt inte alls avgörande.
 
Vi ser att fler behöver engagera sig på vårt gemensamma område för att vi ska kunna ha den bästa möjliga upplevelsen både i närtid och i framtiden på Rådmanby tomtförenings område. Du kan börja bidra och engagera dig redan idag!
 
Hör av dig till Anders Freijs på anders.freijs@outlook.com eller på 0702-395905.
0 Kommentarer

Status i VA-projektet

5/9/2017

0 Kommentarer

 
​Vi har under sommaren arbetat vidare med projektet och stora delar börjar nu falla på plats. Vi har blivit tilldelade en handläggare på Lantmäteriet vilket innebär att vårt arbete med att etablera en samfällighet för vårt VA-projekt. Vår handläggare kommer kalla alla medlemmar i VA-samfälligheten till ett informationsmöte där han beskriver samfälligheten och vad den innebär. Detta ser ut att bli under oktober månad vilket är enligt tidplan. Vidare så sätter vi nu detaljerna kring ledningsnät, reningsverk och koordinering med vårt dricksvatten på området. Detta gör vi i samarbete med vår entreprenör Topas och deras underleverantörer. Vi kommer även titta på alternativ för arbetet på de enskilda tomterna, dvs var ska anslutningen vara, alternativ för grävarbete och rörläggning på de enskilda tomterna. Allt för att vi ska göra det enkelt för alla att ansluta till vatten och avlopp vid tomtgränsen så snart man vill.
 
Vi kommer informera mer vid städ- och röjdagen den 28e.
0 Kommentarer

​Uppdatering Rådmanby Tomtförenings vatten – nuläge och framtiden

5/9/2017

0 Kommentarer

 
Nu när sommaren börjar gå mot sitt slut vill vi från styrelsen ge en uppdatering kring hur det står till med områdets sommarvatten. Som informerats om tidigare så är kraven på vårt vatten mycket höga vad gäller kvaliteten och dessa krav ökar hela tiden från kommunen. Vår vattenhantering bedöms enligt lagen om hantering av livsmedel då vi tar upp stora volymer vatten till ett stort antal användare. Nivån kring hantering av livsmedel ställer höga krav på rutiner, anläggningar, dokumentation, tester, etc vilket allt genomförs och drivs av våra eminenta vattenfogdar. Vi har under sommaren genomfört en rad tester på vattnets kvalitet både vid pumphusen och ute på ledningsnätet och hos användare. Vi har kunnat konstatera att vi just nu håller oss under gränsvärdena för kommunens krav på livsmedelshantering vilket är bra. Detta har inneburit att vi har kunnat nyttja vårt sommarvatten under hela sommaren utan problem och att våra åtgärder under vinterhalvåret 2016/2017 gav önskad effekt. Vi vill också passa på att tacka alla på området för att ni hörsammat vår önskan om återhållsamhet gällande vattenuttag vilket bidrar till en bra kvalitet och kvantitet.
 
Vad händer framåt? För er som minns förra sommaren så kommer ni säkert ihåg att vårt vatten bedömdes otjänligt som dricksvatten under en stor del av sommaren, vilket var olyckligt och besvärligt för oss alla. Det vi konstaterat, och behöver inse, är att vår utrustning, pumphus, filtrering, ledningsnät etc är upp emot 50 år gammal vilket innebär att det går på övertid. Vi når just nu inte upp till de krav som kommunen ställer på oss i form av proaktivt arbete med filtrering för att få ner värdena i vårt vatten mot noll och vi når inte heller upp till kraven på fysiska miljöer där vattnet hanteras, dvs våra 2 pumphus på området. På grund av att vi ser att vår nuvarande hantering är åldrad och i det närmaste uttjänt så har vi i styrelsen beslutat att proaktivt bygga om vår vattenhantering för att säkra kvalitet och kvantitet för många år framåt. Vi kommer uppdatera all hantering av det råvatten som kommer ur våra båda borrhål till moderna pumphus med ny styrning, rening, vattenackumulering samt skötsel. Vad vi samtidigt konstaterar är att kvantiteten vi får ur våra nuvarande borrhål räcker till våra framtida behov vilket är glädjande och innebär att vi just nu inte ser ett behov av ytterligare ett borrhål.
 
Genom att bygga ny vattenanläggning på området skapar vi de bästa möjliga förutsättningarna för att ge alla fastighetsägare hög kvalitet på vattnet vi använder och även att undvika otjänlig kvalitet som vi såg sommaren 2016. Vi tittar nu på detaljer kring hur detta projekt kommer se ut med fysisk placering, vilken filtrering som krävs, lednings-byggande och självklart koordinering med det kommande Avloppsprojektet. Dock vill vi vara tydliga med att förnyelsen av hanteringen av områdets vatten genomförs fristående från projektet kring avloppshantering och skulle behövt genomföras även om inte avloppsprojektet genomfördes.
 
Vi kommer informera mer på det extra insatta årsmöte som vi har kallat till, och som äger rum i samband med städ- och röjdagen lördagen den 28 oktober 2017 kl 11.30 på dansbanan.
 
Mvh Styrelsen
0 Kommentarer
<<Föregående
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
Bild som används vid Creative Commons från swanksalot